Bij Gemeentes wordt vaak samengewerkt met een aantal teams, en zij voeren gezamenlijk het beleid van de Gemeente uit. Sommige van deze teams hebben een sterke ‘branding’ binnen de organisatie; iedereen weet waar deze teams voor staan. Voor andere teams geldt dat de inhoud en het belang van hun werkzaamheden minder goed bekend zijn bij de overige collegae. Deze teams hebben een zwakke ‘branding’. Een ‘branding’ kan worden gezien als een merk. Zo heb je bij frisdranken zoals cola sterke en zwakke merknamen van Cola frisdrank.
Het is fijn en praktisch als een afdeling een sterke branding heeft. Dit geeft zelfvertrouwen aan de medewerkers op die afdeling. Het zorgt ervoor dat ook andere collega’s weten wat zij aan die afdeling hebben én wat door de afdeling van hen wordt verwacht. Het maken van een krachtige teambranding heeft veel parallellen met teambuilding, maar dan (ook) met de blik naar buiten.
Vraagstelling
In de training Teambranding gaan we ons bezig houden met de volgende vragen:
- - Zijn wij eigenlijk een team?
- - Waar staan wij voor als team?
- - Hoe kunnen wij dit in een positieve boodschap formuleren en communiceren naar de rest van de organisatie?
- - Waarom is het nuttig om deze boodschap te communiceren naar de rest van de organisatie?
Werkwijze
- Door middel van een aantal oefeningen gaan we op zoek naar de kernwaardes van het team. Voor deze kernwaarden gaan we op zoek naar de grootst mogelijke consensus binnen het team. Vanuit de kernwaarden en de consensus gaan we een ‘pay-off’ formuleren; een korte slagzin die de identiteit van het team verwoordt.
- We gaan achterhalen en (her)evalueren wat de normen en waarden zijn binnen het team. Hoe gaan we nu met elkaar om, en hoe zouden we graag optimaal met elkaar om willen gaan en samenwerken. Hierover gaan we samen concrete afspraken maken.
- We gaan expliciet maken wat wij concreet voor andere teams kunnen betekenen, én wat wij van (leden van) de andere teams verwachten.
- Om de samenwerking binnen het team een boost te geven gaan we een complex vraagstuk oplossen. Dit lukt uitsluitend als iedereen creatief met elkaar samenwerkt.
Resultaat
Na deze training weet je als medewerker heel concreet waar jouw team voor staat. Deze heldere visie maakt het samenwerken met collega’s prettiger en overtuigender. Binnen jouw eigen team, en vooral ook met de collega’s buiten jouw eigen team.
Voor wie
De training is bijzonder geschikt voor teams die teamidentiteit en teamspirit willen optimaliseren.
Studieduur en groepsgrootte: 2 Modulen en maximale groepsgrootte 12 deelnemers.
© VAN EIK TRAINING EN ONDERWIJS – M: 06-30.74.1972 – T: 0165-769.089.