Hoe kun je een collega begeleiding en professionele steun bieden na een ernstig incident?
Tijdens de training zullen de onderwerpen Directe Opvang, Aangifte en Nazorg worden behandeld.
Directe opvang
Tijdens en direct na een agressie incident moet de leidinggevende weten wat hij of zij moet doen. Snel en accuraat handelen is vereist. De leidinggevende moet het slachtoffer kunnen opvangen, en zo nodig ook medecollega’s of burgers hulp verlenen. Wanneer nodig moet hij of zij professionele hulpverleners inschakelen zoals ambulance, politie etc. De leidinggevende is ook verantwoordelijk voor de rust, orde en continuïteit op de afdeling of werkvloer, zoals het voorkomen van onderbezetting
Aangifte doen
De leidinggevende moet getraind zijn om accuraat informatie verzamelen over het incident en de dader en deze vastleggen in overleg met het slachtoffer in een agressie registratieformulier. De leidinggevende moet bekend zijn met de procedure van aangifte. Gebruik maken van het GIR moet gedaan worden volgens het agressie protocol. Met behulp van een agressie-incidenten-analyse moeten zij met opgedane ervaringen een advies op beleidsniveau kunnen geven en op juridische niveau het agressie protocol kennen, zoals het doen van aangifte, verzekering en sanctieregelingen.
Nazorg
De leidinggevende moet weten wat het nazorgtraject inhoudt en de procedure die genoemd is in het agressie protocol kennen en kunnen toepassen. Hij of zij heeft de verantwoordelijkheid op de hoogte te blijven en het begeleiden van de voortgang van het slachtoffer met het nazorgtraject.
De leidinggevende moet bekend zijn met begrippen als het drie-gesprekken model (luisteren, waarnemen en checken), het verwerkingsproces en PTSS (Post Traumatisch Stress Stoornis).
Na deze training
Kan een leidinggevende op een verantwoorde en humane manier een collega die slachtoffer is geworden van een ernstig agressie incident in samenwerking met zorgprofessionals begeleiden en de mogelijkheid bieden het slachtoffer terug te laten keren in het arbeidsproces.
Voor wie
Voor leidinggevenden die de verantwoordelijkheid en zorg hebben voor het begeleiden van een collega na een ernstig (agressie) incident
Programma
Directe Opvang
• Een agressie-incident vindt plaats
• De eerste opvang door de consulent
• Het registreren van het incident
Het drie gesprekkenmodel
• Het eerste gesprek: Luisteren
• Het tweede gesprek: Waarnemen
• Het derde gesprek: Check
Het verwerkingsproces
• Kenmerken tijdens het verwerkingsproces
• Handvatten tijdens het verwerkingsproces
• Post Traumatische Stress Stoornis (PTTS)
Aangifte doen
• Verschillende manieren van aangifte doen
Studieduur: 2 dagen
Kwalificatie: De leidinggevende moet minimaal de training agressie basis hebben gevolgd
Agressie trainingen
Agressietraining Basis
Agressietraining voor Ambulancemedewerkers
Agressietraining voor de Brandweer
Agressietraining voor de Buitendienst
Agressietraining voor B&W
Agressietraining bij Dementie
Agressietraining voor Zorgprofessionals
Groepsagressie
Agressietraining Huisbezoek
Agressie Interventieteam (AIT)
Agressie Interventieteam Praktijkoefening
Agressie bij jonge Kinderen
Klantgericht Communiceren
Nazorg bij Agressie
'Nee' zeggen
Praktijkoefening Baliemedewerkers
Directe Opvang bij Agressie
Veeleisende Ouders en Familie
Seksuele Intimidatie
Telefonische Agressie
Agressietraining voor de Thuiszorg
Agressietraining voor Toezicht en Handhaving
Agressietraining Verdieping
Fysieke Weerbaarheid
Agressietraining voor Wijkteams
© VAN EIK TRAINING EN ONDERWIJS – M: 06-30.74.1972 – T: 0165-769.089.